205
Tietokoneet ja -verkot / Finaali
Finalistit
Miro Juntunen
Turun ammatti-instituutti
Aku Kilpinen
Forssan ammatti-instituutti
Konsta Kottonen
Turun ammatti-instituutti
Lauri Lappeteläinen
Savon ammattiopisto
Oskari Orrainen
Hyria
Vili Rajala
Savon ammattiopisto
Onni Tilanterä
Hyria
Onni Virta
Turun ammatti-instituutti
Kilpailupaikka
Kuopio-halli
Opistotie 4, Kuopio
Kilpailutehtävät
Tehtävänä on Windows ja Linux työasema- ja palvelinjärjestelmien asennus, konfigurointi, ylläpito ja vianselvitys. Hallita tietoverkkojen suunnittelu, kaapelointi ja kytkennät. Tietoverkon aktiivilaitteiden asennus, konfigurointi, ylläpito ja vianselvitys. Huolehtia kestävästä kehityksestä, työturvallisuudesta, dokumentoinnista, tietoturvasta, työ- ja sähköturvallisuus määräyksistä. Hyödyntää omia tiedonhaku- ja ongelmaratkaisutaitoja. Toimia yrittäjälähtöisesti asiakaspalvelutilanteissa, huolehtien samalla kestävästä kehityksestä ja työturvallisuudesta.
Tämän lajin tehtävät perustuvat tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon sekä tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkintoon. Tutkintonimikkeinä ovat tieto- ja viestintätekniikan tutkinnossa tietoverkkoasentaja ja IT-tukihenkilö sekä tieto- ja tietoliikennetekniikan tutkinnossa ICT-asentaja.
Lajin aikataulu
Kilpailuaika on yhteensä 13 tuntia.
- ti 21.5. Windows, Pilvipalvelut
- ke 22.5. Linux ja Asiakaspalvelu
- to 23.5 Verkko.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue
• kannettavia- ja/tai pöytätietokoneita
• tavanomaisia tietokoneen oheislaitteita, kuten näyttö, hiiri ja näppäimistö
• käyttöjärjestelmät: Windows 10/11, Windows Server, Debian/Ubuntu Linux
• kilpailutehtävät järjestetään palvelin ympäristössä sekä livenä asiakaspalvelu
• Kilpailuissa käytettävät käyttöjärjestelmät kilpailija saa järjestäjältä.
• Käyttöjärjestelmien versiot ovat englanninkielisiä.
• Vastamelukuulokkeet
Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä. Kilpailupaikat arvotaan ensimmäisenä päivänä koko viikoksi.
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo itse henkilökohtaiset suojavälineet ja työvälineensä esim. kyniä, joita tarvitsee tehtävien luonnostelussa.
Tekniset ongelmat
Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös. Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita.
Ulkoiset laitteistot
Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.
Puhelimet
Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana ja ne kerätään pois.
Tiedostot ja tulosteet
Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä.
Musiikin kuuntelu
Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla omalla musiikkilaitteella on sallittua tai tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta. Soitinta ei saa liittää kilpailukoneeseen. Järjestäjä antaa vastamelu kuulokkeet kilpailijalle käyttöön
Tuomarit
- Päätuomari Mikko Lundahl, Turun ammatti-instituutti
- Mikko Hiltunen, OSAO
- Marianna Virtanen, Turun ammatti-instituutti
- Markus Metsäranta, Turun ammatti-instituutti
- Markus Lintuala, Elisa Oyj
- Mika Vilpo, Elisa Oyj
- Jesse Eskelinen, Enter SystemSolutions Oy
- Pyry Nordström, Enter SystemSolutions Oy
- Seppo Aapa, Tredu
- Mika Hoffren, Sollertis
Moduuli 1/Windows
Windows palvelimien ja työasemien asennus, konfigurointi, ylläpito, vianselvitys ja dokumentointi sekä työturvallisuudet ja työhyvinvoinnista huolehtiminen.
Arviointiperusteet: määrällisen ja laadullisen arvioinnin kohteet ja niistä annettavat pisteet
25 p
Moduuli 2/Pilvipalvelut
Pilvipalvelun hallinta, konfigurointi, ylläpito, vianselvitys ja dokumentointi
25 p
Moduuli 3/Verkko
Verkon suunnittelu, hallinta, konfigurointi, ylläpitäminen, vianselvittäminen ja dokumentointi. Tehtävä suoritetaan Cisco Packet Tracer -ohjelmistolla. Ohjelmistossa on automaattinen arviointitoiminto.
10 p
Moduuli 4/Linux
Linux järjestelmän asennus, konfigurointi, vianselvitys, testaus ja dokumentointi.
25 p
Moduuli 5/Asiakaspalvelu
IT/ICT-alan asiakaspalvelun työtehtävä, laitteiden asennus ja konfigurointi, yrittäjämäinen toiminta, kestävästä kehityksestä huolehtiminen, työturvallisuudesta ja työhyvinvoinnista huolehtiminen. Arviointi koostuu määrällisestä ja laadullisesta arvioinnista.
15 p