208
Pelituotanto / Finaali
Finalistit
Anna Gorbunova
Sataedu
Hannu Pajunen
Sataedu
Aleksi Puttonen
Careeria
Elias Heijari
Careeria
Lucas Kajander
Careeria
Niko Holmi
Careeria
Jasmine Ignatius
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Sampsa Simula
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Anna-Ilona Nikolaeva
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Dmitrii Ivanov
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Aaron Lehtimäki
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Iisakki Ritovuori
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Juho Marjakoski
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Santeri Suominen
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi
Jade Wass
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Joonatan Vähäkangas
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Kilpailupaikka
Savon ammattiopiston Savilahden kampus
Hehkukatu 1, Kuopio
Kilpailutehtävät
Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa.
Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet sekä käyttäjäkokemus.
Pelituotanto vaatii tekijöiltään luovuutta, tehokkuutta ja yhteistyökykyä.
Lajin aikataulu
21.5. klo 9-17
22.5. klo 8-16.30
23.5. klo 8-12
Materiaalit ja laitteet
Lajialue on kilpailussa käytettävä luokkatila ja sen läheisyydessä oleva taukoalue. Finaalijärjestäjä tarjoaa jokaiselle kilpailijalle ohjelmistot, internet-yhteyden, tietokoneen, näytön, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet, sekä mahdolliset varakappaleet vikojen sattuessa.
Kilpailussa sallitut tietokoneohjelmistot:
Pelimoottori:
Unity
Unreal Engine
Godot
3D-mallinnus
Blender
3DS Max
Maya
Makehuman
Cinema 4D
Zbrush
2D-grafiikka:
Photoshop
Inkscape
GIMP 2
Krita
Piskel
Clipstudio Paint
Ohjelmointi:
Visual Studio
VSCode
Musiikki ja äänieditointi:
Audacity
Audition
LMMS
sfxr.me
Muut:
Kaikki Creative Cloudin ohjelmistot
Kaikki ilmaiset/avoimen lähdekoodin ohjelmistot
Microsoft Office
Substance Painter
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:
kuvallinen henkilöllisyystodistus
Seuraavat työvälineet halutessaan:
luonnosteluvälineet, kynät ja paperia
omat kuulokkeet
oman näppäimistön ja hiiren
piirtopöydän
eväitä.
Matkapuhelimet kerätään pois kilpailun ajaksi. Internetin käyttö on sallittu kilpailun aikana, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kielletty. Avun pyytäminen internetin avulla lasketaan mukaan tähän kieltoon, mutta olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on täysin sallittua.
Netistä ladattuja assetteja (mm. Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä) saa käyttää, kunhan tekijänoikeuslakia noudatetaan. Koodin kopioiminen sitä ymmärtämättä on kilpailun hengen vastaista, joten arvioinnissa otetaan huomioon koodin selkeä kommentointi.
Kilpailutyö palautetaan yhtenä .zip-tiedostona, joka sisältää kaikki pelin projektitiedostot, lähdekoodin, assetit, esityksen sekä muut työhön liittyvät tiedostot.
Kilpailutyö nimetään muotoon ”208_Pelituotanto_EtunimiSukunimi_ja_EtunimiSukunimi”.
Kilpailutyö on sinetöitävä ja tallennettava työpöydälle ennen kilpailuajan täyttymistä. Kilpailuajan ylittäminen johtaa diskaukseen.
Esimerkki-
tehtävä
Ei erillistä ennakkotehtävää. Suosittelemme valmennuksissa ja valmentautumisessa tutustumaan ja tekemään lajin aikaisempien vuosien kilpailutehtäviä.
Aikaisempien vuosien Taitaja – kilpailutehtäviin voi tutustua Skills Finland tehtäväarkistossa. Parhaiten pääset tehtäväarkistoon Taitaja2022 Verkkopalvelun tekninen toteutus – Finaali osion kautta: https://taitaja2023.fi/fi/lajit/it-ja-viestintateknologia/208-pelituotanto/finaali/
Tuomarit
- Päätuomari Olli Juhola, Careeria
- Adam Al-Sawad, Kalla Gameworks
- Janne Mikkola, Kalla Gameworks
- Jesse Makkonen, Winterveil Studios
- Kalle Sievänen, Savonia
Kestävä kehitys
Koodin ja resurssien optimointi, joka parantaa suorituskykyä ja vähentää energian kulutusta.
Yrittäjyys
Tehtävä vastaa freelancerinä toimivan ohjelmoijan toimeksiantoa.
Työturvallisuus
Finaalipaikalla on huomioitu esteettömyys, turvalliset työtilat ja ergonomia.
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Finaalissa kilpailijoille annetaan toimeksianto ”asiakkaalta”, joka sisältää tiettyjä ominaisuuksia, jota asiakas toivoo prototyypissä. Esimerkiksi tietty grafiikka tyyli, tiettyjä pelimekaniikkoja, tietylle kohdeyleisölle yms.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta: Laadullista arviointia: 75%
Määrällistä arviointia: 25%
Moduulit (muutokset mahdollista):
Moduuli 1/Pre-production
20 p
Tässä moduulissa arvioidaan pelin suunnittelua. Suunnittelu dokumentin täytyy olla asiakkaan toimeksiannon ja toiveiden mukainen.
Moduuli 2/Production
60 p
Tähän moduuliin kuuluu varsinainen peli. Arviointiin kuuluu pelattavuus kuten pelimekaniikkojen ja kameran toiminta, pelin grafiikka, sekä musiikki ja äänitehosteet. Arviointiin kuuluu myös projektin rakenne, kuten tiedostojen ja kansioiden nimeäminen ja järjestely.
Moduuli 3/Post Production
20 p
Tässä moduulissa arvioidaan pelin esittely asiakkaalle. Esimerkiksi pelin teeman ja yhteensopivuuden esittäminen