208

Pelituotanto / Finaali

Finalistit

Anna Gorbunova

Sataedu

Hannu Pajunen

Sataedu

Aleksi Puttonen

Careeria

Elias Heijari

Careeria

Lucas Kajander

Careeria

Niko Holmi

Careeria

Jasmine Ignatius

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Sampsa Simula

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Anna-Ilona Nikolaeva

Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi

Dmitrii Ivanov

Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi

Aaron Lehtimäki

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Iisakki Ritovuori

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Juho Marjakoski

Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi

Santeri Suominen

Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi

Jade Wass

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Joonatan Vähäkangas

Stadin ammatti- ja aikuisopisto

Kilpailupaikka

Savon ammattiopiston Savilahden kampus

Hehkukatu 1, Kuopio

Kilpailutehtävät

Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa.

Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet sekä käyttäjäkokemus.

Pelituotanto vaatii tekijöiltään luovuutta, tehokkuutta ja yhteistyökykyä.

Lajin aikataulu

21.5. klo 9-17

22.5. klo 8-16.30

23.5. klo 8-12

Materiaalit ja laitteet

Lajialue on kilpailussa käytettävä luokkatila ja sen läheisyydessä oleva taukoalue. Finaalijärjestäjä tarjoaa jokaiselle kilpailijalle ohjelmistot, internet-yhteyden, tietokoneen, näytön, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet, sekä mahdolliset varakappaleet vikojen sattuessa.

Kilpailussa sallitut tietokoneohjelmistot:

Pelimoottori:

Unity

Unreal Engine

Godot

3D-mallinnus

Blender

3DS Max

Maya

Makehuman

Cinema 4D

Zbrush

2D-grafiikka:

Photoshop

Inkscape

GIMP 2

Krita

Piskel

Clipstudio Paint

Ohjelmointi:

Visual Studio

VSCode

Musiikki ja äänieditointi:

Audacity

Audition

LMMS

sfxr.me

Muut:

Kaikki Creative Cloudin ohjelmistot

Kaikki ilmaiset/avoimen lähdekoodin ohjelmistot

Microsoft Office

Substance Painter

Käytännön ohjeita

Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:

kuvallinen henkilöllisyystodistus

Seuraavat työvälineet halutessaan:

luonnosteluvälineet, kynät ja paperia

omat kuulokkeet

oman näppäimistön ja hiiren

piirtopöydän

eväitä.

Matkapuhelimet kerätään pois kilpailun ajaksi. Internetin käyttö on sallittu kilpailun aikana, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kielletty. Avun pyytäminen internetin avulla lasketaan mukaan tähän kieltoon, mutta olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on täysin sallittua.

Netistä ladattuja assetteja (mm. Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä) saa käyttää, kunhan tekijänoikeuslakia noudatetaan. Koodin kopioiminen sitä ymmärtämättä on kilpailun hengen vastaista, joten arvioinnissa otetaan huomioon koodin selkeä kommentointi.

Kilpailutyö palautetaan yhtenä .zip-tiedostona, joka sisältää kaikki pelin projektitiedostot, lähdekoodin, assetit, esityksen sekä muut työhön liittyvät tiedostot.

Kilpailutyö nimetään muotoon ”208_Pelituotanto_EtunimiSukunimi_ja_EtunimiSukunimi”.

Kilpailutyö on sinetöitävä ja tallennettava työpöydälle ennen kilpailuajan täyttymistä. Kilpailuajan ylittäminen johtaa diskaukseen.

Esimerkki-
tehtävä

Ei erillistä ennakkotehtävää. Suosittelemme valmennuksissa ja valmentautumisessa tutustumaan ja tekemään lajin aikaisempien vuosien kilpailutehtäviä.

Aikaisempien vuosien Taitaja – kilpailutehtäviin voi tutustua Skills Finland tehtäväarkistossa. Parhaiten pääset tehtäväarkistoon Taitaja2022 Verkkopalvelun tekninen toteutus – Finaali osion kautta: https://taitaja2023.fi/fi/lajit/it-ja-viestintateknologia/208-pelituotanto/finaali/

Tuomarit

  • Päätuomari Olli Juhola, Careeria
  • Adam Al-Sawad, Kalla Gameworks
  • Janne Mikkola, Kalla Gameworks
  • Jesse Makkonen, Winterveil Studios
  • Kalle Sievänen, Savonia

Kestävä kehitys

Koodin ja resurssien optimointi, joka parantaa suorituskykyä ja vähentää energian kulutusta.

Yrittäjyys

Tehtävä vastaa freelancerinä toimivan ohjelmoijan toimeksiantoa.

Työturvallisuus

Finaalipaikalla on huomioitu esteettömyys, turvalliset työtilat ja ergonomia.

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Finaalissa kilpailijoille annetaan toimeksianto ”asiakkaalta”, joka sisältää tiettyjä ominaisuuksia, jota asiakas toivoo prototyypissä. Esimerkiksi tietty grafiikka tyyli, tiettyjä pelimekaniikkoja, tietylle kohdeyleisölle yms.

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta: Laadullista arviointia: 75%

Määrällistä arviointia: 25%

Moduulit (muutokset mahdollista):

Moduuli 1/Pre-production

20 p

Tässä moduulissa arvioidaan pelin suunnittelua. Suunnittelu dokumentin täytyy olla asiakkaan toimeksiannon ja toiveiden mukainen.

Moduuli 2/Prototype Production

60 p

Tähän moduuliin kuuluu varsinainen peli. Arviointiin kuuluu pelattavuus kuten pelimekaniikkojen ja kameran toiminta, sekä pelin grafiikka. Arviointiin kuuluu myös projektin rakenne, kuten tiedostojen ja kansioiden nimeäminen ja järjestely, sekä koodin rakenne, esimerkiksi kommentit ja luokkien/metodien/muuttujien nimeämiskäyntänteet.

Moduuli 3/Post Production

20 p

Tässä moduulissa arvioidaan pelin esittely asiakkaalle. Esimerkiksi pelin teeman ja yhteensopivuuden esittäminen

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit