208

Pelituotanto / Semifinaali

Aika

Torstai 1.2.2024

Kilpailupaikat

Lajin semifinaalit toteutetaan etänä kilpailijoiden omissa oppilaitoksissa.

Semifinaali-koordinaattori

Aikataulu

Semifinaalit järjestetään viikolla 5/2024 pvm 1.2.2024.

Materiaalit ja laitteet

Lajialue on kilpailussa käytettävä luokkatila ja sen läheisyydessä oleva taukoalue. Semifinaalipaikkakunta tarjoaa jokaiselle kilpailijalle ohjelmistot, internet-yhteyden, tietokoneen, näytön, näppäimistön, hiiren ja kuulokkeet, sekä mahdolliset varakappaleet vikojen sattuessa.

Kilpailussa sallitut tietokoneohjelmistot:

Pelimoottori

  • Unity
  • Unreal Engine
  • Godot

3D-Mallinnus

  • Blender
  • 3DS Max
  • Maya
  • Makehuman
  • Cinema 4D
  • Zbrush

2D-grafiikka

  • Photoshop
  • Inkscape
  • GIMP 2
  • Krita
  • Piskel
  • Clipstudio Paint

Ohjelmointi

  • Visual Studio
  • VSCode

    Musiikki ja äänieditointi

  • Audacity
  • Audition
  • LMMS
  • sfxr.me

    Muut

  • Kaikki Creative Cloudin ohjelmistot
  • Kaikki ilmaiset/avoimen lähdekoodin ohjelmistot
  • Microsoft Office
  • Substance Painter

Käytännön ohjeita

Kilpailija tuo itse mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet: 

kuvallinen henkilöllisyystodistus 

Seuraavat työvälineet halutessaan: 

luonnosteluvälineet, kynät ja paperia 

omat kuulokkeet 

oman näppäimistön ja hiiren 

piirtopöydän 

eväitä. 

Matkapuhelimet kerätään pois kilpailun ajaksi. Internetin käyttö on sallittu kilpailun aikana, mutta kommunikointi muun kuin oman kilpailuparin kanssa on kielletty. Avun pyytäminen internetin avulla lasketaan mukaan tähän kieltoon, mutta olemassa olevien ratkaisujen etsiminen on täysin sallittua. 

Netistä ladattuja assetteja (mm. Asset Store -paketteja, koodia, grafiikkaa, musiikkia ja ääniä) saa käyttää, kunhan tekijänoikeuslakia noudatetaan. Koodin kopioiminen sitä ymmärtämättä on kilpailun hengen vastaista, joten arvioinnissa otetaan huomioon koodin selkeä kommentointi. 

Kilpailutyö palautetaan yhtenä .zip-tiedostona, joka sisältää kaikki pelin projektitiedostot, lähdekoodin, assetit, esityksen sekä muut työhön liittyvät tiedostot. 

Kilpailutyö nimetään muotoon ”208_Pelituotanto_SF_EtunimiSukunimi_ja_EtunimiSukunimi”. 

Kilpailutyö on sinetöitävä ja tallennettava työpöydälle ennen kilpailuajan täyttymistä. Kilpailuajan ylittäminen johtaa diskaukseen. Semifinaalivalvojat huolehtivat ajallaan palautettujen kilpailutöiden eteenpäin viennistä kilpailun jälkeen, vielä saman päivän aikana. 

Yleiskuvaus kilpailutehtävistä ja arvioinnin kokonaisuus

Semifinaalissa kilpailijoille annetaan toimeksianto ”asiakkaalta”, joka sisältää tiettyjä ominaisuuksia, jota asiakas toivoo prototyypissä. Esimerkiksi tietty grafiikka tyyli, tiettyjä pelimekaniikkoja, tietylle kohdeyleisölle yms.

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta:

Laadullista arviointia: 75%

Määrällistä arviointia: 25%

Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit

Semifinaalitehtävän alustava moduulirakenne (muutokset mahdollisia):

Moduuli 1/ Pre-production

Tehtävä

Tässä moduulissa arvioidaan pelin suunnittelua. Suunnittelu dokumentin täytyy olla asiakkaan toimeksiannon ja toiveiden mukainen.

  • 20 p.

Moduuli 2/ Prototype Production

Tehtävä

Tähän moduuliin kuuluu varsinainen peli. Arviointiin kuuluu pelattavuus kuten pelimekaniikkojen ja kameran toiminta, sekä pelin grafiikka. Arviointiin kuuluu myös projektin rakenne, kuten tiedostojen ja kansioiden nimeäminen ja järjestely, sekä koodin rakenne, esimerkiksi kommentit ja luokkien/metodien/muuttujien nimeämiskäyntänteet.

  • 60 p.

Moduuli 3/ Post Production

Tehtävä

Tässä moduulissa arvioidaan pelin esittely asiakkaalle. Esimerkiksi pelin teeman ja yhteensopivuuden esittäminen

  • 20 p.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit