206

Web-kehitys / Finaali

Finalistit

Juhani Astikainen

Turun ammatti-instituutti

Eeli Gren

Saimaan ammattiopisto

Lauri Hiltunen

Riveria

Mikael Kiviniemi

Koulutuskuntayhtymä OSAO

Mikael Kolehmainen

Vamia

Tuomas Palosaari

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Iikka Piitulainen

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Anton Zlobin

Saimaan ammattiopisto

Kilpailupaikka

Savon ammattiopiston Savilahden kampus

Hehkukatu 1, Kuopio

Kilpailutehtävät

Asiakkaan verkkosovelluksen tuottaminen ja toteutus toimeksiannon mukaan. Asiakkaan kohtaaminen ja asiakaspalvelu webkehittäjän työtehtävissä. 

Toteutuksien tulee olla käytettävyydeltään miellyttäviä ja teknisesti toimivia responsiivisia verkkosovelluksia. Kilpailijan on tunnettava hyvin verkkosovelluksen tuottamisprosessin eri vaiheet. Kilpailu on yksilökilpailu, mutta kilpailutehtävässä voi olla myös ryhmätyöosio, joka kuitenkin arvioidaan yksilösuorituksena. 

Kilpailutehtävä koostuu eri moduuleista, jotka kohdentuvat alla olevan mukaisesti ja vastaavat aitoja verkkosovelluksien toimeksiantoja. 

Tehtävien osaamisvaatimukset perustuvat tieto ja viestintätekniikka-alan yhden tai useamman tutkinnon osan osaamisvaatimuksiin. Tutkinnon osia voivat olla ohjelmointi, ohjelmointikehittäjänä toimiminen, ohjelmiston toteuttaminen komponenttikirjastolla ja verkkopalveluiden tekninen toteutus – tutkinnon sekä huippuosaajana toimiminen. Tehtävät ovat vaativuudeltaan ammattitaitovaatimusten kiitettävää (K5) tasoa. 

Lajin aikataulu

21.5. klo 9-17

22.5. klo 8-16.30

23.5. klo 8-12

Materiaalit ja laitteet

Tietokoneet ja oheislaitteineen ovat valmiina kilpailijoille. Tietokoneille on asennettuna tarvittavia ohjelmistoja, mm.   

Microsoft Visual Studio Code 

Uusimmat versiot yleisimmistä selainohjelmistoista    

WinSCP    

FileZilla    

Putty 

XAMPP 

MariaDB 

PHP

Git 

Windows 11

Figma

Kaikista ohjelmista on asennettuna uusimmat vakaat versiot. Tehtävä palautetaan verkkopalvelimelle. Jokainen kilpailija saa oman käyttäjätunnuksensa palvelimelle. Jos muita ohjelmia tarvitaan, niin ajoissa ilmoitus lajivastaavalle. Tarkempi lista tarvittavista ohjelmistoista toimitetaan kilpailuhuoltajille ennen kisaa.

Kilpailija voi tuoda mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:

Oma näppäimistö, oma hiiri 

Omat kuulokkeet (langalliset)

Käytännön ohjeita

Tekniset haasteet kilpailun aikana: nosta kätesi ylös. Tuomari ratkaisee, voiko hän auttaa asiassa ja/tai onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita. 

Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.

Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana. 

Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä. 

Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta on sallittu. 

Tuomarit

  • Päätuomari Margit Tennosaar, Business College

Kestävä kehitys

Pienennämme digitaalista jalanjälkeä kirjoittamalla puhdasta ja optimoitua koodia. Vältämme tulostusta. Seuraavamme tulevaisuuden trendejä ja toimintatapoja. DRY (Don’t repeat yourself): Versionhallinta, koodi on laadukasta, ylläpidettävää ja tehokasta.

Yrittäjyys

He ovat proaktiivisia ja toimivat kuten freelancerit. Opiskelijoilla on start-up asenne.

Työturvallisuus

Finaalipaikalla on huomioitu esteettömyys, turvalliset työtilat ja ergonomia.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit