P3
Liiketoiminta / Finaali
Finalistit
Roosa-Mari Alanko
Ammattiopisto Spesia
Silkki Helenius
Kiipulan Ammattiopisto
Thomas Jarvis
Ammattiopisto Luovi
Luka Kainulainen
Ammattiopisto Live
Vanessa Niinimaa
Kiipulan Ammattiopisto
Riitta Pennanen
Riveria
Eetu Rusila
Kiipulan Ammattiopisto
Emilia Salonen
Ammattiopisto Luovi
Kilpailupaikka
Kuopio-halli
Opistotie 4, Kuopio
Prisma Kuopio
Savilahdentie 10, Kuopio
Yleiskuvaus kilpailutehtävästä ja arvioinnin kokonaisuus
Kilpailijan tehtävänä on suoriutua erilaisista asiakaspalveluun ja myyntityöhön liittyvistä tehtävistä. Tämän lisäksi kilpailija huolehtii omalla toiminnallaan myymälän yleisilmeestä ja työturvallisuudesta. Kilpailija viestii työyhteisössä ja toimii tiimin jäsenenä. Kilpailija osaa toimia eri viestinnän kanavissa ja selviytyy palvelutilanteista riittävällä kielitaidolla. Hän huomioi työskentelyssään kestävää kehitystä ja omaa sekä asiakkaiden hyvinvointia. Hän edistää asiakaspalvelua ja myyntiä omalla yrittäjämäisellä otteellaan.
Kilpailupäivien aikana kilpailijat tekevät erilaisia tehtäviä. Kilpailutehtävät on suunniteltu niin, että ne vastaavat aitoja työelämätilanteita. Finaalikuvausten tehtävänantoja voidaan muuttaa n. 30 %. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää.
Kilpailutehtävät ja osaamisvaatimukset perustuvat liiketoiminnan perustutkinnon pakollisten tutkinnonosien tyydyttävän tason arviointikriteereihin. Arvioinnissa huomioidaan myös kilpailun yhteiset teemat: yrittäjyys, kestävä kehitys, työhyvinvointi sekä työturvallisuus. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä. Jokaisessa moduulissa on vähintään kolme tuomaria, jotka arvioivat kunkin kilpailusuorituksen erikseen. Arviointi koostuu laadullisista ja määrällisistä arviointikriteereistä. Työsuoritus arvioidaan kokonaisvaltaisesti ja laaja-alaisesti. Kilpailun tulos määräytyy yhteenlaskettujen pisteiden mukaisesti.
Lajin aikataulu
20.- 23.5. 2024. Tarkempi aikataulu ja kilpailupaikka ilmoitetaan myöhemmin kunkin moduulin esittelyn kohdalla.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit ja laitteet jaetaan kilpailutehtävien yhteydessä.
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo mukanaan kilpailupaikalle seuraavat tarvikkeet ja työvälineet:
- Oma puhelin + laturi
- Mahdolliset omat apuvälineet, joista on ilmoitettu etukäteen
- Kuvallinen henkilöllisyystodistus
Tuomarit
- Päätuomari Virpi Kerppola, Sakky
- Nina Tamminen, Ammattiopisto Spesia
- Tuomo Natunen, Savon ammattiopisto
- Lea Seppänen, PeeÄssä
- Maarit Niskanen, Savon ammattiopisto
- Paula Kairinen, Novida
- Jaana Kuosmanen, Savon ammattiopisto
- Marika Carlborg, Ammattiopisto Live
- Tuomo Tuomainen, Savon ammattiopisto
- Maarit Niskanen, Savon ammattiopisto
- Jouni Väyrynen, Savon ammattiopisto
- Mari Lämsä, Savon ammattiopisto
- Johanna Purokari, Ammattiopisto Spesia
- Miia Nousiainen, Ammattiopisto Spesia
- Auli Laaksonen, SPR Kontti
- Jari Lehtomäki, Elävä Kauppa
- Katja Kiema, Palvelualojen ammattiliitto PAM
Kestävä kehitys
Lajitehtävät, kumppanit ja tuotteet on valikoitu kestävä kehitys huomioiden. Lajialueen sisustukseen ei osteta uutta, vaan kaikki tapahtumassa käytettävät kalusteet ja materiaalit saadaan eri sidosryhmien käytössä olevista kalusteista ja materiaaleista. Opiskelijat otetaan mukaan jo suunnitteluvaiheessa ja he ovat mukana toteuttamassa tapahtumaa. Teemme yhteistyötä asiakaspalvelu ja myynti lajin kanssa ja huomioimme myös lajialueen esteettömyyden. Korostamme alueella yhteisöllisyyttä ja pidämme huolta ryhmäyttämisestä kaikkien kilpailijoiden, huoltajien sekä toimitsijoiden kesken.
Yrittäjyys
Yrittäjyys otetaan lajissa huomioon yrittäjämäisessä työotteessa. Kilpailutehtävät on suunniteltu aitojen työelämätilanteiden pohjalta
Työturvallisuus
Työturvallisuus on huomioitu lajissa työprosessien avoimuutena ja mahdollisten vaaratilanteiden ennaltaehkäisemisenä sekä ergonomisen työotteen huomioimisena.
Työturvallisuus huomioidaan myös finaalitehtävissä.
Tehtävän moduulit ja arviointikriteerit
Moduuli 1/Asiakaspalvelu myymälätyössä
Kilpailija työskentelee asiakaspalvelutehtävissä kilpailualueen vapaa-ajan osastolla yhteistyössä työkaverin kanssa. Myymälätyöskentelyyn liittyy tuotteiden käsittelyä ja erilaisten asiakastilanteiden hoitamista palvelukonseptin sekä annettujen ohjeiden sekä säännöksien mukaan. Kilpailija hoitaa asiakaspalvelutilanteita tavanomaisissa palvelukanavissa.
Aika ja paikka: Tiistai 21.5.2024 klo 8.00 – 16.30 Kuopio-Hallissa määritetyllä alueella
Käytettävissä oleva aika: 30 min + tuomaripalaute
Pisteet: 30 p.
Moduuli 1: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelun, työyhteisössä toimimisen ja tuloksellisen toiminnan tutkinnonosien kokonaisuuksiin.
- Työskentelyn järjestelmällisyys ja tehokkuus, yrittäjämäinen työskentely
- Työturvallisuus ja ergonomia
- Tuotteiden käsittely
- Hinta- ja tuotetiedot
- Myymälän siisteydestä huolehtiminen
- Toimiminen työyhteisössä
- Säädöksien ja ohjeiden noudattaminen
- Kestävän kehityksen huomioiminen
- Vuorovaikutustaidot
- Asiakaspalvelu eri kanavissa
- Oman suoriutumisen arviointi
Moduuli 2/Työhyvinvointi ja työturvallisuus
Kilpailija vastaa sähköisesti työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyviin kysymyksiin. Moduuli suoritetaan Kuopio-hallissa välittömästi ensimmäisen moduulin suorittamisen jälkeen.
Aika ja paikka: Tiistai 21.5.2024 klo 8.00 – 16.30 Kuopio-Hallissa määritetyllä alueella
Käytettävissä oleva aika: 20 min
Pisteet: 6 p.
Moduuli 2: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon työyhteisössä toimimisen kokonaisuuteen.
- Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- Työturvallisuuteen vaikuttavat tekijät
Moduuli 3/Tiimityöskentely ja toiminnan kehittäminen
Kilpailijan tehtävänä on toimia ryhmän jäsenenä tiimipalaverissa. Tavoitteena on käsitellä asiakaspalvelutilannetta ja kehittää toimintaa yhdessä.
Aika ja paikka: Tiistai 21.5.2024 klo 8.00 – 16.30 Kuopio-Hallissa määritetyllä alueella
Käytettävissä oleva aika: 20 min
Pisteet: 10 p.
Moduuli 3: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelun, työyhteisössä toimimisen ja tuloksellisen toiminnan tutkinnonosien kokonaisuuksiin.
- Tiimityötaidot
- Asiakaspalvelukokemuksen kehittäminen
- Sisäinen viestintä
Moduuli 4/Myymälätyöskentely
Prisma on perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen valikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan elintarvike- ja päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan, kodintekniikan ja pukeutumisen tuotteita. Kuopion Prismassa työskentelee n. 200 työntekijää. Tyytyväinen asiakas on työmme tavoite ja olemme työssä asiakkaitamme varten.
Lisätietoa:
Kilpailija työskentelee Prisma Kuopion pesu- ja puhdistusaineiden osastolla. Kilpailijan tehtävänä on ylläpitää vastuualuetta, tutustua tuotteisiin sekä rakentaa teeman mukainen hyllynpääty. Kilpailija huolehtii samalla vastuualueen yleisilmeestä ja asiakaspalvelusta. Kilpailija työskentelee huolellisesti sekä tehokkaasti, huomioiden työturvallisuuden. Samaan aikaan kilpailee kaksi kilpailijaa, mutta jokainen tekee omaa suoritustaan. Tässä moduulissa kilpailija voi halutessaan käyttää omaa puhelinta tiedonhakuun.
Aika ja paikka: Keskiviikko 22.5.2024 klo 8.30 – 15.30 Prismassa määritetyllä alueella.
Käytettävissä oleva aika: 40 min + tuomaripalaute
Pisteet: 25 p.
Moduuli 4: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelun, työyhteisössä toimimisen ja tuloksellisen toiminnan tutkinnonosien kokonaisuuksiin.
- Työskentelyn suunnitelmallisuus, tehokkuus, yrittäjämäinen työskentely ja järjestelmällisyys
- Työturvallisuus ja ergonomia
- Hyllykartan mukainen esillepano
- Myymälän siisteydestä huolehtiminen
- Kestävän kehityksen huomioiminen
- Hinta- ja tuotetiedot
- Toimintaympäristön tunteminen
- Vuorovaikutus ja kielitaito
Moduuli 5/Palvelutuotteen esittely
Prisma on perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen valikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan elintarvike- ja päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan, kodintekniikan ja pukeutumisen tuotteita. Kuopion Prismassa työskentelee n. 200 työntekijää. Tyytyväinen asiakas on työmme tavoite ja olemme työssä asiakkaitamme varten.
Lisätietoa:
Kilpailijan tehtävänä on esitellä asiakkaalle S-Ostoslista sovellusta. S-Ostoslista on mobiilisovellus, jonka tarkoituksena on helpottaa sovelluksen käyttäjiä päivittäisissä ostoksissaan ja tehdä kauppareissusta sujuvampia.
Aika ja paikka: Keskiviikko 22.5.2024 klo 8.30 – 15.30 Prismassa määritetyllä alueella.
Käytettävissä oleva aika: Esittelytilanteeseen valmistautuminen 15 min + esittely n. 10 min + oman suorituksen arviointi ja tuomaripalaute
Pisteet: 15 p.
Moduuli 5: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelun tutkinnonosan kokonaisuuteen.
- Vuorovaikutus asiakkaan kanssa
- Asiakaspalveluun ja yrityksen ilmeeseen sopiva ulkoinen olemus
- Palvelutuotteen tuntemus ja havainnollistaminen
- Palvelutuotteen esittely
- Oman suoriutumisen arviointi
Moduuli 6/Työtyytyväisyys
Kilpailijan tehtävänä on vastata työtyytyväisyyteen liittyviin kysymyksiin.
Aika ja paikka: Keskiviikko 22.5.2024 klo 8.30 – 15.30 Prismassa määritetyllä alueella.
Käytettävissä oleva aika: 15 min
Pisteet: 5 p.
Moduuli 6: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon työyhteisössä toimimisen kokonaisuuteen.
- Oman työhyvinvoinnin arviointi
- Työtyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät
Moduuli 7/Tuloksellisuus ja asiakaspalvelu
Kilpailija vastaa tulokselliseen toimintaan ja asiakaspalveluun liittyviin kysymyksiin. Samaan aikaan kilpailee useampi kilpailija, mutta jokainen tekee omaa suoritustaan. Moduuli suoritetaan Kuopio-hallin kilpailualueella.
Aika ja paikka: Torstai 23.5.2024 klo 9.30-10.30 Kuopio-Hallissa määritetyllä alueella
Käytettävissä oleva aika: 20 min
Pisteet: 9 p.
Moduuli 7: Arviointiperusteet
Arviointi perustuu liiketoiminnan perustutkinnon asiakaspalvelun ja tuloksellisen toiminnan kokonaisuuksiin.