VIRTUAL LABS – Virtuaalikierroksilla elämyksellisiä kokemuksia

Kuopiolaiset opiskelijat Igor, Aapo ja Petja muodostavat tiiviin kolmikon. Kolmikon yhdisti opintojen lisäksi opiskeluaikana perustettu yhteinen yritys Virtual Labs Ny. Yritys tuottaa virtuaalikierroksia, joiden avulla voidaan esimerkiksi esitellä yrityksen tiloja tai tarjota elämyksellisempää koulutusta.

Virtual Labsin toimitusjohtaja Igor Smirin, talous- ja myyntivastaava Aapo Ruusunen ja teknologiavastaava Petja Fenske tarttuivat opintojen aikana yrittäjyyttä kehittäviin mahdollisuuksiin.

Tahko Ski Lift Pitch on Kuopion alueen kauppakamarin vuodesta 2017 järjestämä business- ja verkostoitumistapahtuma. Vuosittain Tahkon hiihtokeskuksessa toteutettu tapahtuma kerää yhteen yli 300 tapahtumakävijää, joiden joukkoon kuuluu startuppeja, sijoittajia, bisnespäättäjiä ja opiskelijoita. Vuodesta 2020 lähtien tapahtuman yhteydessä on järjestetty opiskelijoille suunnattu ideakilpailu Student Track.

Student Track on ideakilpailu opiskelijoille, joilla on intoa ja intohimoa yrittäjyyteen tai uusien ideoiden innovointiin. Kisaan voivat hakea niin tiimit kuin yksilöt, kunhan pitchattava idea on alku-/ ideavaiheessa. Student Track -ideakilpailu ei ole liiketoimintakilpailu, kuten Tahko Ski Lift Pitchin pitchauskisa, vaan kyseessä on nimensä mukaisesti ideakilpailu. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijoilla ei tarvitse olla varsinaista startup-yritystä tai liiketoimintaa voittaakseen kilpailun. Student Trackiin riittää, että on hyvä idea ja mukaansa tempaava esitys. Student Trackin voittaja saa 500 euron lahjakortin, joka auttaa toteuttamaan idean tai edistää opintoja. 

Igor opiskelee Savon ammattiopistosta liiketoiminnan ammattilaiseksi opiskellen kaksoistutkinnon, Aapo valmistui kesällä Kuopion Lyseon lukiosta IB-linjalta ja Petja kesällä Siilinjärven lukiosta. Petja opiskelee nykyään Aalto-yliopistossa ja myös Aapo aloittaa syksyllä 2024 opinnot Aalto-yliopistossa. Virtual Labs NY:n toiminnan ja Student Trackin aikaan opiskelimme kaikki ympäri Kuopiota.
– mielestäni hieno esimerkki antoisasta opiskelijoiden välisestä yhteistyöstä, johon tulisi kannustaa ja ohjata enemmänkin, toteaa Aapo.

Student Track kilpailuun valmistauduttiin yhdessä. Suunnittelu tehtiin porukalla ja esittelystä vastasivat Igor ja Petja. Pitchauksen suunnitelmassa on kaikkien ideat yhdistettynä.

–  Idean lähteä pitchaamaan Student Track -ideakilpailuun saimme Business Center Pohjois-Savon Matti Laitiselta. Tuotimme heille virtuaalikierroksen. Matti ehdotti, että meidän kannattaisi osallistua kilpailuun, sillä liikeideamme on hyvin mielenkiintoinen ja uniikki, kertoo Igor.

Aapon mielestä Student Track -ideakilpailu oli erittäin opettavainen ja hieno kokemus, jossa pääsi haastamaan itseään hyvällä meiningillä ja haalimaan kokemusta yritysmaailmasta sekä pitchauksesta.
– Kilpailu antoi meille kuvan siitä, millainen hyvä pitchaus on. Omasta liikeideasta saamamme palaute on auttanut meitä kehittämään yritystoimintaamme sekä tarjoamaamme palvelua.

Aloitimme lokakuussa osakeyhtiön NY-yrityksemme pohjalta uudistuneella nimellä – Virtuality Labs Oy. Osakeyhtiön aloittamisen myötä on ollut paljon tehtävää ja opittavaa liiketoiminnan perusasioista, Petja jatkaa. 

Student Track -ideakilpailun jälkeen kolmikko alkoi pohtia liikeidean laajentamista videotuotantoon ja saikin heti asiakkailta kiinnostusta liittyen festareiden aftermoviehin. 

– Olemme päässeet työskentelemään monien mielenkiintoisten asiakkaiden kanssa niin virtuaalikierrosten kuin videoprojektienkin äärellä. Virtuaalikierrosten osalta olemme päässeet työskentelemään yhdessä esimerkiksi Business Center Pohjois-Savon, Kuopion Lyseon lukion sekä Savon ammattiopiston kanssa. Kesällä 2023 pääsimme toteuttamaan Hoodfest, Sunsets Kuopio ja The Day -tapahtumille aftermovie-videot, kertoo Aapo. 

Tulevana vuonna yrittäjillä on tavoite keskittyä tekemään virtuaalikierroksista olennainen osa jokaisen suomalaisen yrityksen markkinointia. 

– Haluamme olla edelläkävijänä virtuaaliteknologian käyttöönotossa ja kehittämässä suomalaista yhteiskuntaa sekä tukemassa suomalaisia yrityksiä palveluillamme, yrittäjät summaavat. 

Suurin oppi matkallamme tähän mennessä on varmasti ollut sen tajuaminen, että yritystoiminnan kannalta tärkeintä on pitkäaikaisten ihmissuhteiden ja luottamuksen rakentaminen. Jälkiviisaana  olisi kannattanut suunnitella ja kehittää liikeideaa enemmän ennen liiketoiminnan aloittamista.  Paremmalla suunnittelulla oli voinut tarjota asiakkaille laadukkaampaa ja valmiimpaa palvelua. Toisaalta liiketoiminnan aikainen aloittaminen on mahdollistanut nopean kehityksen ensimmäisiltä asiakkailta saadun palautteen myötä.

Artikkeli on osa Taitaja2024-yhteistyötä Kuopion alueen kauppakamarin kanssa.
Kuopion alueen kauppakamari (Kuopiochamber.fi).

Student Track on ideakilpailu opiskelijoille

Student Track -ideakilpailu: Intoa ja intohimoa yrittäjyyteen.

Virtuality Labs Oy

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit