208
Spelbranschen / Semifinal
Tävlingstid
Torsdag 1.2.2024
Tävlingsplats
Semifinalerna genomförs i de tävlandes egna läroanstalter.
Semifinal-koordinator
Tidtabell
Semifinalerna arrangeras 1.2.2024 vecka 5/2024.
Material och utrustning
Grenområde är det klassrum som används i tävlingen och ett pausrum nära det. Semifinalorten erbjuder varje tävlande program, internet-anslutning, dator, skärm, tangentbord, mus och hörlurar, samt eventuella reservexemplar om det skulle bli fel på något.
Dataprogram som är tillåtna i tävlingen:
Spelmotor
Unity
Unreal Engine
Godot
3D-modellering
Blender
3DS Max
Maya
Makehuman
Cinema 4D
Zbrush
2D-grafik
Photoshop
Inkscape
GIMP 2
Krita
Piskel
Clipstudio Paint
Programmering
Visual Studio
VSCode
Musik och ljudeditering
Audacity
Audition
LMMS
sfxr.me
Andra
Alla Creative Cloud program
Alla program som är gratis/har öppen källkod
Microsoft Office
Substance Painter
Praktiska anvisningar
Den tävlande ska ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
fotoförsett identitetsbevis
Följande arbetsredskap om man så vill:
skisseringsredskap, pennor och papper
egna hörlurar
eget tangentbord och egen mus
ritplatta
egen matsäck.
Mobiltelefonerna samlas in för den tid tävlingen pågår. Det är tillåtet att använda internet under tävlingen, men det är förbjudet att kommunicera med någon annan än det egna tävlingsparet. Att be om hjälp med hjälp av internet räknas höra till detta förbud, men att söka efter lösningar som redan finns är helt tillåtet.
Man får använda assetts som laddats ner från nätet (bl.a. Assett Store -paket, kod, grafik, musik och ljud) om man bara ser till att följa upphovsrättslagstiftningen. Det är emot tävlingens anda att kopiera en kod utan att förstå den, varför man i bedömningen beaktar att koden tydligt kommenteras.
Tävlingsarbetet lämnas in som en .zip-fil, som innehåller spelets alla projektfiler, källkod, assetts, presentationen samt andra filer gällande arbetet.
Tävlingsarbetet ges ett namn i formen ”208_Spelbranschen_SF_FörnamnSläktnamn_och_FörnamnSläktnamn”.
Tävlingsarbetet ska förseglas och sparas på skrivbordet innan tävlingstiden tar slut. Överskridning av tävlingstiden leder till diskvalificering. Semifinalövervakarna sköter om att de tävlingsarbeten som inlämnats i tid skickas vidare efter tävlingen, ännu under samma dag.
Allmän beskrivning av tävlingsuppgiften och bedömningen som helhet
Grenen för spelbranschen är mångsidig och den kräver ett brett kunnande om spelplanering, programmering, produktion av grafik och marknadsföring av de tävlande.
Under tävlingen planerar, förverkligar och presenterar laget en demoversion av ett digitalt spel utgående från uppgiftsbeskrivningen. I arbetet ska de tävlande beakta innehållsmässiga mål och tekniska krav för produktionen, målgruppens särdrag och användarupplevelsen.
Spelproduktion förutsätter kreativitet och samarbetsförmåga.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Preliminär moduluppbyggnad i semifinaluppgiften (ändringar kan komma):
Modul 1/Pre-production
Uppgift
I denna modul bedöms planeringen av spelet. Planeringsdokumentet ska vara i enlighet med kundens uppdrag och önskemål.
20 poäng
Module 2/ Prototype Production
Uppgift
Det egentliga spelet hör till den här modulen. I bedömningen ingår spelbarhet så som spelmekanikernas och kamerans funktion, samt spelets grafik. Bedömningen gäller också projektets uppbyggnad, som namngivning och organisering av filer och mappar, samt kodens struktur, till exempel kommentarer och namngivningspraxis för klasser/metoder/variabler.
60 poäng
Module 3/Post production
Uppgift
I denna modul bedöms presentationen av spelet för kunden. Till exempel presentation av spelets tema och kompatibilitet.
20 poäng
Uppgiftsbanken
Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.