206
Webbutveckling / Final
Finalister
Juhani Astikainen
Turun ammatti-instituutti
Eeli Gren
Saimaan ammattiopisto
Lauri Hiltunen
Riveria
Mikael Kiviniemi
Koulutuskuntayhtymä OSAO
Mikael Kolehmainen
Vamia
Tuomas Palosaari
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Iikka Piitulainen
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Anton Zlobin
Saimaan ammattiopisto
Tävlingsplats
Kuopio-halli
Opistotie 4, Kuopio
Tävlingsuppgifter
Produktion och implementering av en kunds webbapp enligt uppdraget. Kundbemötande och kundbetjäning i webbutvecklarens arbetsuppgifter.
Implementeringarna ska vara responsiva webbappar som är trevliga att använda och tekniskt fungerar. Den tävlande ska vara väl insatt i de olika skedena i produktionsprocessen för en webbapp. Tävlingen är en individuell tävling, men i den kan det också finns en grupparbetsdel, som dock bedöms som en individuell prestation.
Tävlingsuppgiften består av olika moduler som är inriktade enligt vad som står nedan och motsvarar autentiska uppdrag gällande webbappar.
Kraven på kunnande i uppgifterna baserar sig på en eller flera examensdelar i grundexamen i informations- och kommunikationsteknik. Examensdelar kan vara programmering, arbete som programvaruutvecklare, implementering av programvara med komponentbibliotek och teknisk implementering av en nättjänst samt arbete som kräver specialkompetens. Uppgifterna baserar sig på kravnivån berömliga (B5) i yrkesskicklighet.
Material och maskiner
Datorer med kringutrustning finns färdigt för de tävlande. I datorerna är de program som behövs färdigt installerade, bl.a.
Microsoft Visual Studio Code
De nyaste versionerna av de vanligaste webbläsarna
WinSCP
FileZilla
Putty
XAMPP
MariaDB
PHP
Git
Windows 11
Figma
De nyaste stabila versionerna av alla program är färdigt installerade. Uppgiften inlämnas till nätservern. Varje tävlande får ett eget användar-ID till servern. Om andra program behövs ska man meddela den grenansvariga i tid. En noggrannare förteckning över alla program som behövs skickas till följeslagarna innan tävlingen.
Den tävlande kan ta med sig följande tillbehör och arbetsredskap till tävlingsplatsen:
Eget tangentbord, egen mus
Egna hörlurar (trådmodell)
Praktiska råd
Tekniska utmaningar under tävlingen: lyft upp handen. Domaren avgör om hen kan hjälpa dig i saken och/eller om det är en sådan sak som de andra tävlande behöver få information om.
Koppling av all slags extern utrustning (hårdskiva, USB, pekplatta, telefoner e.d.) till tävlingsdatorn är förbjudet.
Telefonerna ska vara avstängda under tävlingsprestationen.
Det är förbjudet att föra datafiler och utskrivna uppgifter utanför tävlingsområdet.
Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar via en på förhand installerad app på datorn.
Domare
- Huvuddomare Margit Tennosaar, Business College
- Tobias Hannus, CPU
- Hoffren Mika, e-Sollertis Oy
- Laura Järvinen, Business College Helsinki
- Marko Kairinen, Turun ammatti-instituutti
- Jari Leivo, Riveria
- Joni Posti, Orhi Oy
- Mikko Suomalainen, Turun ammatti-instituutti
- Jenni Vanhanen, Luksia
Hållbar utveckling
Vi minskar de digitala fotspåren genom att skriva en ren och optimerad kod. Vi undviker utskrivning. Vi följer framtidstrender och funktionssätt. DRY (Don’t repeat yourself): Versionskontroll, koden är kvalitativ och effektiv och kan underhållas.
Företagsamhet
De är proaktiva och agerar som frilansare. De studerande har en start-up attityd.
Arbetssäkerhet
På finalplatsen har tillgänglighet, säkra arbetsutrymmen och ergonomi beaktats.